Kuidut

Lankakoulun valikoiman kuiduista löydät sopivia vaihtoehtoja kehräykseen, märkähuovutukseen ja neulahuovutukseen.

Kehrääjille edullisia kuituja. Materiaalien mukaan voit värjätä lankojamme happoväreillä, elintarvikeväreillä, reaktiiviväreillä tai kasviväreillä.

Suurin osa valikoimasta on kampatopseja. Niistä aloittelijankin on mukava päästä suoraan kehräämään siistiä ja puhdasta kuitua ilman likaa, nyppyjä ja huopumia. Kampatopsin kaikki kuidut on kammattu samaan suuntaan, jolloin kehrätystä langasta tulee vähemmän pistelevää sekä sileämpää kuin karstavillasta.

Halutessasi voit sekoittaa eri materiaaleja toisiinsa karstoilla, karstamyllyllä, villakammoilla tai häkilällä.

Kaikki myymämme merinovilla sekä muutkin villat ovat mulesing-vapaita. Pyrimme aina kertomaan myymiemme eläinkuitujen micronit. Micron luku kertoo kuitujen paksuuden. Mitä pienempi micron luku, sen ohuempi ja siten hienompi ja pehmeämpi kuitu (soveltuu iholle tuleviin vaatteisiin).
Suuremman micron luvun kuidut taas ovat yleensä kestävämpiä, rouheampia ja ilmavampia. Ne sopivat tuotteisiin jotka eivät ole suorassa kosketuksessa iholle, tai jolle tarvitaan kulutuksen kestävyyttä kuten villasukat, viltit tai muiden vaatteiden päällä pidettävä paita.

Osa topseistamme on superwash-käsiteltyjä. Tämä helpotta sekä värjääjän työtä, sillä kampatopsit huopuvat vielä herkemmin kuin lanka. Käsittely antaa myös varmuuden, ettei valmis lanka tai tuote pääse vahingossa huopumaan pesussa. Superwash-käsitelty villa ei sovellu huovutukseen.

Valikoima lisääntyy hitaasti mutta varmasti. Pyrimme toteuttamaan asiakkaidemme toiveita aina kuin mahdollista.